SnakkOmPsyken

15. jan, 2020 | Aktuelt | 0 kommentarer

På Verdensdagen for psykisk helse (10. oktober 2019) lanserte Blå Kors Chat-senter, tjenesten SnakkOmPsyken.no. Et nasjonalt tilbud for barn og unge hvor de kan dele alt om sin psykiske helse. Alt er 100 % anonymt, gratis og de snakker med en trygg voksen (fagperson). Det nye tilbudet ble lansert i kjølvannet av SnakkOmMobbing.no, da rapporter viste at mange barn og unge som tok kontakt om mobbing, delte mye relatert til sin psykisk helse.

Chat-tjeneste

Med det nye chat-tjenesten ønsker Blå Kors forebygge og bidra til at færre barn utvikler tunge psykiske problemer. Det å snakke åpent om psyken er den beste medisinen. Chat-kanalen kan være en god start og en trygg arena for barn og unge for at de skal tørre å snakke med sine nærmeste om sin psyke. Mange unge vet heller ikke hva psykisk helse egentlig er, derfor ønsket vi å folkeliggjøre dette mer gjennom vår kampanje.

Innholdet i kampanjen inneholder tre  film-konsepter som skal løse ulike oppgaver.

Med konseptet «Mange snakker om …», «Få snakker om psyken!» som rød tråd i kampanjen, er det kort vei for målgruppen å linke budskap til SnakkOmPsyken.no, uansett kanal og format. Vi ønsket også å inkludere en mer voksen målgruppe slik at de ble kjent med tjenesten, og kunne informere barn og unge i sitt nettverk. Det ble produsert 1 hovedfilm, 14 kortversjoner av denne hovedfilmen, 14 stuntreporter filmer og 14 chat-vert filmer, som ble tilpasset, spisset og kjørt i alle tenkelige formater på YouTube, Instagram, Facebook og Tik Tok.

Det ble også sendt ut en serie plakater til skoler i Norge. I tillegg holder Chat-sentere på med skoleturne dette halvåret, der de besøker 20 skoler i Agder med støtte av Folkehelsemidler. I samarbeid med rap-artisten GinoBless får ungdommene presentert viktigheten av å være åpne og snakke om det, når de strever med vanskelige følelser og tanker. Filmene og bildene fra kampanjen blir vist, og chat-tjenesten blir presentert. Giveaways som vannflasker med «Mange snakker om trening», «… få snakker om psyken har blitt  delt ut til noen av skolene.

Kampanjen, som startet i 2019 er enda aktiv, har skapt gode resultater.
S & B-N står bak strategi, konsept, profil, produksjon og utvikling av alt innhold til kampanjen.

Se hele caset her

 

 

 

Siste fra Aktuelt:

Inspira-kampanje

Inspira-kampanje

Her er en liten smakebit fra Inspira-kampanjen vi lagde for Hennig-Olsen, og som ble kjørt nasjonalt i oktober og november. Filmene gikk på TV, digitalt og som adshels.[arve url="https://vimeo.com/371129371"...

Vipers stunt

Vipers stunt

Med 13 sterke titler, final four og som regjerende cupmester, seriemester og norgesmester, ruver Vipers på toppen som et av verdens beste håndballag! S & B-N jobber med å bygge merkevaren Vipers, men hjelper også med å få publikum til å komme på kampene. Her er en...

Tilfredsstill lysten

Tilfredsstill lysten

Sommeren er i gang og vi har nettopp lansert en ny kampanje for Crème sammen med Hennig-Olsen Is. Her kan du se to av filmene fra kampanjen. Kjøper du Crème Karamell & Peanøtt eller Crème Cookie Dough, kan du finne en gullbillett i pakningen som tar deg til...

Finalist i New York Festivals

Finalist i New York Festivals

S & B-N ble finalist i den globale reklamekonkurransen New York Festivals Advertising Awards med kampanjen «Snitcher du, dør du» for Blå Kors. Med arbeid fra mer enn 65 land som blir juryert av ca. 400 bransjefolk fra hele verden, endte arbeidet blant topp fire i...