SnakkOmPsyken

15. jan, 2020 | Aktuelt | 0 kommentarer

På Verdensdagen for psykisk helse (10. oktober 2019) lanserte Blå Kors Chat-senter, tjenesten SnakkOmPsyken.no. Et nasjonalt tilbud for barn og unge hvor de kan dele alt om sin psykiske helse. Alt er 100 % anonymt, gratis og de snakker med en trygg voksen (fagperson). Det nye tilbudet ble lansert i kjølvannet av SnakkOmMobbing.no, da rapporter viste at mange barn og unge som tok kontakt om mobbing, delte mye relatert til sin psykisk helse.

Chat-tjeneste

Med det nye chat-tjenesten ønsker Blå Kors forebygge og bidra til at færre barn utvikler tunge psykiske problemer. Det å snakke åpent om psyken er den beste medisinen. Chat-kanalen kan være en god start og en trygg arena for barn og unge for at de skal tørre å snakke med sine nærmeste om sin psyke. Mange unge vet heller ikke hva psykisk helse egentlig er, derfor ønsket vi å folkeliggjøre dette mer gjennom vår kampanje.

Innholdet i kampanjen inneholder tre  film-konsepter som skal løse ulike oppgaver.

Med konseptet «Mange snakker om …», «Få snakker om psyken!» som rød tråd i kampanjen, er det kort vei for målgruppen å linke budskap til SnakkOmPsyken.no, uansett kanal og format. Vi ønsket også å inkludere en mer voksen målgruppe slik at de ble kjent med tjenesten, og kunne informere barn og unge i sitt nettverk. Det ble produsert 1 hovedfilm, 14 kortversjoner av denne hovedfilmen, 14 stuntreporter filmer og 14 chat-vert filmer, som ble tilpasset, spisset og kjørt i alle tenkelige formater på YouTube, Instagram, Facebook og Tik Tok.

Det ble også sendt ut en serie plakater til skoler i Norge. I tillegg holder Chat-sentere på med skoleturne dette halvåret, der de besøker 20 skoler i Agder med støtte av Folkehelsemidler. I samarbeid med rap-artisten GinoBless får ungdommene presentert viktigheten av å være åpne og snakke om det, når de strever med vanskelige følelser og tanker. Filmene og bildene fra kampanjen blir vist, og chat-tjenesten blir presentert. Giveaways som vannflasker med «Mange snakker om trening», «… få snakker om psyken har blitt  delt ut til noen av skolene.

Kampanjen, som startet i 2019 er enda aktiv, har skapt gode resultater.
S & B-N står bak strategi, konsept, profil, produksjon og utvikling av alt innhold til kampanjen.

Se hele caset her

 

 

 

Siste fra Aktuelt:

Andreas Hus

Andreas Hus

Noen prosjekter krever ekstra innsikt og respekt når man skal lage kommunikasjonsløsninger. I Norge lever over 6000 barn med livsforkortende sykdommer. Om ett år åpner Foreningen for Barnepalliasjon (FFB), Norges første barnehospice som skal ligge i Kristiansand. Et...

Nytt ungt og kreativt blod på huset

Nytt ungt og kreativt blod på huset

Etter en lang ansettelsesprosess med 90’ish søkere, falt vi til slutt ned på talentene Eline Langøy Brattsti og Nicolai Bye. Eline Langøy Brattsti (24) er nyutdannet innholdsprodusent og digital markedsfører med Bachelor i Kommunikasjon og medier fra Universitetet i...

Årskortfamilier opplever mer

Årskortfamilier opplever mer

Sørlandet får stadig flere Årskortfamilier. Aktive, nysgjerrige familier som elsker å gå tur sammen i naturskjønne omgivelser, året rundt.Ingen dager er like i Dyreparken, man opplever noen nytt hver gang. Årskort...

Blå Kors ble årets Markedsfører i Vest-Agder

Blå Kors ble årets Markedsfører i Vest-Agder

Kampanjen vi skapte for Blå Kors og SnakkOmMobbing.no høstet veldig god effekt hos målgruppen. Ekstra gøy er det at den også ført til at Blå Kors ble årets Markedsfører i Vest-Agder.Her er juryens begrunnelse: «Vinner av prisen for årets markedsfører 2019 Årets vinner...