preloder

OPPDRAG:

SnakkOmMobbing.no 

KUNDE:

Blå Kors

Hvert år blir alt for mange barn og unge utsatt for mobbing i Norge.
Blå Kors har engasjert seg i dette og utviklet en chat-tjeneste hvor unge, helt anonymt, kan dele alt om mobbing med en trygg voksen. De fleste som kontakter tjenesten har til felles at de har det vanskelig, noen ganger uten å vite hvorfor.

Samtalene blir også brukt til forskning slik at man får enda bedre innsikt i utfordringene mange unge står ovenfor. Dette gir mange gode svar som kan bidra til å hjelpe andre som blir utsatt for mobbing. Blå Kors deler sin innsikt med politikere og skoleansatte slik at de bedre kan forstå hvordan mange barn og unge har det.

Se filmen

%

Økt trafikk på websidene etter kampanjen

TØR Å SI IFRA

S & B-N ønsket å lage en kampanje som fokuserte på den største utfordringen unge som blir utsatt for mobbing har, det å tørre å si i fra til noen. Det å bli stemplet som sladrehank, eller snitch, er en av hovedgrunnene til at de ikke tør dele eller søke hjelp.

De som mobbes er redde for at foreldre og lærere tolker situasjonen feil og tar over slik at de mister kontrollen over situasjonen. Eller at det blir bagatellisert.

For å få oppmerksomhet hos en ung målgruppe lagde vi en kortfilm om «Tara» som opplever mobbing daglig, og hvordan dette sluker henne og tankene hennes. Filmen ble kun lagt på SnakkOmMobbing.no.

Ulike trailere for filmen ble kjørt tungt med hovedfokus på målgruppen på Snapchat, YouTube, Instagram og i Messenger etter skoletid. For å nå målgruppen ble disse skreddersydd og tilpasset disse kanalene med hvert sitt uttrykk.

Plakater for kortfilmen med budskap om at filmen kun kan sees på SnakkOmMobbing.no ble hengt opp på busser i Norges største byer. Kort vei for målgruppen å se filmen på mobilen sin når de har noen ledige minutter på bussen.

Målet med kampanjen er å få flere barn og unge til å bli oppmerksom på tjenesten SnakkOmMobbing.no og for de som har behov for det ta kontakt og dele sine utfordringer anonymt med en trygg voksen.

Hovedmålgruppen for kampanjen er gutter og jenter i alderen 12-17 år, med hovedfokus på jenter.

Kampanjen ble kjørt hele desember og på nyåret 2019.

 

RESULTATER

I kampanjeperioden hadde nettsiden en økning av besøkende på 2241% og nesten 60.000 unike besøkende hadde vært innom og lest mer om tjenesten. Antall henvendelser i selve chat-tjenesten økte med 250% i kampanjeperioden.

Del 2 av kampanjen viser Tara i ulike situasjoner hvor hun ikke føler seg komfortabel. På SoMe kjørte vi ut korte filmsnutter som viser Taras opplevelse og at hun er i en anonym chat med SnakkOmMobbing. Sammen med en engasjerende emnetekst skapte dette ny oppmerksomhet og trafikk.