KUNDE:

Hennig-Olsen

OPPDRAG:

Polferden 

Hennig-Olsen Is ble 2017 med på å sponse Astrid Furholts polferdekspedisjon. Målet til eksepedisjonen var at Astrid skulle bli første kvinne som nådde Sydpolen med ski og pulk i Roald Amundsens rute fra 1906.Som sponsor ga Hennig-Olsen Is Astrid tilgang til fryselageret på iskremfabrikken, slik at hun kunne teste seg selv og utstyret i ekstrem kulde selv om det var sommer i Norge.Vår oppgave ble å finne et tema som skapte engasjement rundt sponsoratet, både internt og til iskremfansene der ute. En kampanje folk kunne snakke om og som inspirerte dem.

Løsning internt

Løsningen internt ble at vi ville aktivere alle Hennig-Olsen Is ansatte til å gå «tilsvarende» distanse som Astrid Furholt. Kampanjen skulle være et ledd i å senke sykefravær og øke trivselen blant de ansatte. Kampanjen fikk navnet «Polferden». Vi utviklet en egen Polferden-skritteller-app for prosjektet og alle ansatte fikk utdelt skrittellerarbånd.

De ble så delt opp i 50 team med 3 personer i hvert team. Det teamet som gikk flest skritt før Astrid nådde Sydpolenhadde vunnet. App’en hadde innhold som både var informativt, men også skulle engasjere, inspirere og oppmuntre de ansatte på veien mot «Sydpolen».

Det ble designet moduler som viste antall skritt i dag, dagens mål, hvor langt ditt lag hadde gått, sammenlikning med ditt lag og topplagene, bonus ved et gitt antall skritt, etc. De kunne også følge Astrid sine ekspedisjons-etapper i app’en. Alt ble presentert i et kompakt og lettfattelig design som vi i denne presentasjonen viser i Marvelapp.

Løsning eksternt

Ettersom Hennig-Olsen Is lager Kremen av Iskrem, ønsket vi å finne en naturlig knagg rundt dette for sponsoratet utad. Astrid Furholt skulle sette verdensrekord som verdens første kvinne til Sypolen i Amundsens spor.  Tidligere hadde Hennig-Olsen Is sin verdensrekord med verdens største Krone-is, og skreet seg inn i Gunniess Book of Records.

Når Astrid først skulle til Sydpolen, hva om vi fikk henne til å ta med seg en Krone-is på veien…

Vår idé kort oppsummert:
Verdens første Krone-is som har nådd Sydpolen i Amundsens historiske rute.

Sammen med Hennig-Olsen Is ble utviklet en spesialsylinder som kunne frakte Krone-isen trygt fra Kristiansand til Sydpolen. Det ble festet en GPS-tracker til Krone-isen slik at Hennig-Olsens ansatte kunne følge ekspedisjonen dens via Polferden-appen.

På SoMe lagde vi en rekke infofilmer og interaktive poster for å engasjere iskremfansen.

Vi designet også unike Hennig-Olsen Is-ski som Astrid Furholt skulle bruke på ferden mot Sydpolen.

Eksempler på visuelle elementer som ble brukt i kampanjen.

På en egen kampanjeside kunne iskremfans følge Astrid Furholt og Krone-isen på deres ekspedisjon mot Sydpolen. Websiden fungerte som en blogg hvor Astrid la ut egne poster med lydfiler og bilder overført via satelittelefon.

En spesialdesignet sylinder som skulle beskytte Krone-isen, ble håndlaget av et team på verkstedet til Hennig-Olsen Is. Sylinderen ble plombert og forseglet i Kristiansand før den ble sendt av gårde mot Sydpolen sammen med en GPS-tracker.

I en enkel konkurranse på Hennig-Olsen Is sin Facebook side, kunne Iskremfans vinne unike Polferden ski, helt lik de Astrid Furholt brukte under sin ekspedisjon. Med gyroteknologi på mobilen måtte mottaker oppgi hvor mange Krone-is de fant gjemt i bildet fra Sydpolen.