Image

Boen

Internasjonalt

Lang historie kort: «Welcome to the home of hardwood flooring. Ruled by passion, style and craftsmanship». I 2018 startet S & B-N arbeidet med en internasjonal oppgradering av merkevaren Boen.

Med sine norske røtter som går helt tilbake til 1641, var jobben vår å rebrande merkevaren slik at den fikk en solid posisjon i et internasjonalt marked. Ulike kulturer, tradisjoner, behov og bruksmønster ble ivaretatt og satt i fokus. I alt tok operasjonen 2 år å lande, og ble lansert under BAU (verdens største messe for arkitekter og byggebransjen) i München.
S & B-N bidro som totalleverandør fra start til slutt. Alt fra strategiske workshops med ledelse i Norge, Danmark og Tyskland, til implementering av materiell og opplæring i Boens inhouse markedsavdeling i Litauen og Norge. Fra innsiktsanalyser for et globalt marked og utarbeidelse av merkevareplattform og profilhåndbøker, til innholdsmateriell for alle digitale og analoge flater. Fra websider og SoMe, til messer og filialer. Fra ny logo til ikoner. Profilen ble satt slik at alt materiell enkelt kunne tilpasses et globalt språk (Norsk, svensk, dansk, engelsk, litauisk, fransk, italiensk, polsk og kinesisk).
Med det kreative konseptet «Welcome to the home of hardwood flooring. Ruled by passion, style and craftsmanship», og slagordet – «Your style. Your floor.», dro S & B-N til bl.a. Hong Kong, Tyskland og Norge for å skape aktuelt innhold. Foto, film og dybde-intervjuer med arkitekter, entreprenører, stylister, håndverekere og sisteledd, dannet grunnlaget for en ny og oppdatert mediebank. Faglig og privat. Rasjonelt og emosjonelt. Ekte historier som kunne tilpasses målgrupper mediemix.
Alle tekster, filmer og artikler ble produsert av S & B-N, og fungerte som en mal for Boens markedsavdeling, slik at de selv kunne tilpasse, viderefør og tilføre nytt innhold i årene som kom.
Med å la brukerene av merkevaren fortelle sine historie, ble resultatet at Boen skilte seg tydelig ut i en ellers generisk bransje. Troverdig og ærlig markedsføring som speilte et engasjert marked.

Hovedteamet bak prosjektet:
.
Christian Bråthen-Nordland Strateg / Kreatør / Regi / Lead designer / Tekst
.
Jostein Syvertsen Rådgiver / Planner / Prosjektleder
.
Nina Bråthen-Nordland Prosjektleder / Styling / Research
.
Julia Naglestad Foto / Film
.
Erik Berhus Grafisk ferdiggjøring
.
Rune Helander Grafisk ferdiggjøring
.
Ronny Reisvold Grafisk ferdiggjøring
.
Netlab Utvikling av nettsider
.
Denys Dekhtiarenko Motion graphics
.
Finn Roger Opedal Ansvarlig fra kunde
.
Netlab Produksjon av websider
Lyst på noe slikt for din merkevare?
Your style.
Your floor.
Eksempel på uttak av konsept, profil, tekst og foto.
Eksempel på minidokumentar tilpasset markedet i Asia.
BTS: Hong Kong. Norge. Tyskland.