Image

Blå Kors / SnakkOmMobbing.no / 'Mats'

Fra mobbet til mobber

Dette er oppfølgeren av «Snitcher du, dør du!»-kampanjen for SnakkOmMobbing.no. Denne kampanjen er rettet mot gutter i alderen 9-19 år.

Kampanjen «Snitcher du, dør du» som ble kjørt ut i fjor mot målgruppen jenter 9-19 år, resulterte i en økning på 2241% på SnakkOmMobbing.no. I år er kampanjen rettet mot gutter i alderen 9-19 år. I denne filmen får vi innblikk i livet til Mats som tidligere ble mobbet, og nå har endt opp som en mobber selv. Utfordringen lå i å skape en storytelling som var litt fysisk og hard, selv om vi skulle fortelle om noe som er veldig emosjonelt.
Daniel er en 17 år gammel gutt. Han er aktiv og populær. Han bor hjemme hos faren sin etter at foreldrene gikk fra hverandre for 2 år siden. Frem til 2014 bodde hele familien i Lillestrøm. Da var Daniel en helt annen enn den han er i dag. Han ble mobbet. Nå i 2020 går han på Hovseter ungdomskole ved Røa utenfor Oslo sentrum. Daniel går i tidsriktig tøy, hører på den rette musikken og henger med de rette menneskene. Han har startet et nytt liv her, men prisen har vært høy. Daniel har gått fra å være et mobbeoffer, til å bli en som mobber. Historien følger Daniel og hans hverdagen hvor vi får et raskt innblikk i hans posttraumatiske opplevelser. En hverdag hvor han innerst inne hater den han har blitt, men føler han må spille denne rollen for å bli godtatt og ikke minst være trygg. Til slutt møter Daniel seg selv i døra.

Teamet bak jobben:
.
Christian Bråthen-Nordland Kreatør / Manus / Regissør / Klipp / Casting
.
Jostein Syvertsen Rådgiver / Produsent
.
Nina Bråthen-Nordland Prosjektleder / Location
.
Therese Karlsen Prod. ass. / AD. ass.
.
Per Gunnar Økland Kamera / Edit
.
Fredrik Halldor Hauan Kamera / Edit
.
Monica Gyberg Nielsen Runner
.
Birte Justvik Statistcasting
.
Henning Reme og Anette Gausdal Ansvarlig hos kunde
Kanaler:
Klikk på filmen for å se den i fullscreen…

Historien fortelles som en musikkvideo for å holde på målgruppen fra start til slutt. Storytelling er løst uten tekst eller monolog for at målgruppen selv skal kunne kjenne seg igjen som en mobber eller et mobbeoffer.

Dørstokk-mila for mange barn og unge som involveres i mobbing, ligger ofte i å komme seg inn på rett plattform for å få hjelp. Filmen kan derfor kun sees i sin helhet på SnakkOmMobbing.no og promoteres som korte trailere i en spisset digital mediemix.

På kampanjesiden blir de møtt av to valg, start en anonym chat med en trygg voksen eller se hele filmen om Mats.